סדן אברהם (אומק) 

אברהם סדן (אוּמֶק)

בן ליבה וחיים-צבי.

נולד: ב-ט”ו בשבט תרס”ז – 30.1.1907 בברודי (גליציה/אוקראינה). 

נפטר ב-ט”ז שבט תשכ”ו – 6.2.1966 במזרע.

הצטרף למזרע עם קיבוץ השומר הצעיר ב’, “נס ציונה”.

נשוי לכֵּילה.

אב לצבי (צֶבֶּה), אמציה וחנה.

סב לנכדים רבים.

 

אומק נולד בברודי, עיירה בגליציה המזרחית. מילדותו התחנך בקן השומרי ולאחר מכן הדריך בו. ב-1931 עלה ארצה, לקיבוצו בנס-ציונה. עוד באותה השנה, הגיע עם פלוגת ההשלמה למזרע.

אף כי בפעלו זכור אומק כחשמלאי מומחה, הרי עוד טרם היה לרב-אומן בחום זה, השתלב בענפי משק אחרים. בין השאר היה פלח ומכונאי בעל-ניסיון, עבד ואפה את לחמנו. אולם החשמלאות כבשה את ליבו ולה הקדיש את עיקר התעניינותו המקצועית.

כבר ב-1934, הניח את היסוד לרשת-החשמל במזרע ומאז, קידם את פיתוח המשק בכל מגזריו ע”י הרחבתה, הפעלת ציוד חדיש ומנועים חשמליים. כבעל-מקצוע מעולה, צבר ניסיון עשיר ומשום-כך, נקרא אומק לרכז את מדור-החשמל ב’קיבוץ הארצי’. במרוצת השנים בהן כיהן בתפקידו זה, הדריך ויעץ בקרב קיבוצינו וברחבי התנועה הקיבוצית, בכל הנוגע להפעלתו התקינה של ציוד חשמלי חדיש ורכישתו לשירות המשק, התעשייה ולצרכי בטחון של הישובים. רבה במיוחד הייתה תרומתו, לקידום המדור ע”י ארגון קורסים והשתלמויות מקצועיות וע”י הוצאת חומר-הדרכה בכתב.

מעולם לא התגנדר אומק במקצועו בלבד. בקיבוץ, נבחר לשאת בעול-תפקידים מרכזיים: מזכיר הקיבוץ, רכז ועדת-החברים, מזכיר המוסד החינוכי ומדריך גרעיני השלמה.

אומק, המחונן בחוש הומור נלבב ובעל עט קליל, העניק לנו שפע פיליטונים, אשר השרו רוח טובה במסיבותינו. כחובב במה מושבע , הצטיין בכישרון-משחק מרשים ולעיתים, מילא תפקידים ראשיים בהצגות החוג הדרמטי של הקיבוץ.

מחלה ממארת חסמה את המשך פעילותו הברוכה. אחרי מאבק ממשוך ורווי-יסורים, עצם את עיניו לנצח. הקיבוץ ציין את זכרו במאסף רשימותיו “ביתי ואני”.

 

יהי זכרו ברוך.

 

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן